Case PLUS Proefkoken

Goed eten is samen eten. PLUS constateerde dat consumenten stress ervaren rondom het maken van het kerstdiner. Met het concept ‘Proefkoken’ gaven we samen met Initative antwoord op dit probleem. Met een branded contentstrategie wilden we de betrokkenheid verhogen om, naast het geweld van alle TV spots, de doelgroep te activeren. Dat deden we door Nederland het PLUS-concept Proefkoken in slechts twee weken te laten omarmen. Food influencers plantten de trend voor ons, RTL Boulevard signaleerde én verspreidde het en long-form artikelen op RTL Nieuws gaven autoriteit. Koffietijd en Vijf Uur Live bouwden een week lang op naar de allereerste twee uur durende Koffietijd kookspecial: ‘Proefkoken met Koffietijd’. Zaterdagmiddag 14 december stond Nederland in de keuken en in twee uur kookten we integraal een compleet kerstdiner onder professionele begeleiding van de Koffietijdchefs.

Alle ingrediënten kwamen samen tijdens de uitzending: het proefkoken, de influencers (die online hulp boden), hun volgers én de kijkers die thuis meekookten. Deze live special is groot aangekondigd met behulp van speciale kijk-naar promo en met een tweede in-program-moment in RTL Boulevard. Uiteraard werden Koffietijd, Vijf Uur Live en de promo’s ge-billboard ten behoeve van extra exposure voor PLUS. En om het crossmediale verhaal helemaal compleet te maken, streamden we de uitzending live op Facebook voor iedereen die geen TV in de buurt van de keuken heeft.

33.500 thuiskoks keken de livestream om met ons rollades te vullen en toetjes te maken. Zij stelden honderden vragen aan het Proefkookpanel en lieten sociale media volstromen met ruim 1000 #proefkoken posts. De Proefkookcontent is aandachtig en veelvuldig (vooraf) gelezen met meer dan drie keer zo veel pageviews en een ongekende gemiddelde leestijd voor gesponsorde content van > 2 minuten. En niet alleen de boodschappers vonden deze actie geslaagd: onze influencers leverden ongevraagd meer dan 5x de afgesproken content met fantastische engagement rates tot wel 10%.

Er zijn 7.6 miljoen contacten in de doelgroep gerealiseerd én het raakt de juiste snaar: de imagostatement “PLUS inspireert” stijgt van 12% naar 23%. Bovendien gaf 77% aan dat de campagne écht goed bij PLUS past en heeft 33% een positiever beeld van PLUS na sponsoring van de Proefkookpecial. We kunnen dan ook terecht stellen dat de PLUS Proefkook trend gezet is!