19 juli 2020‘Hoe produceer je content in de tijd van Corona?’

Geschreven door Floris Boeren – werkzaam bij productiebedrijf Fremantle:

Van een hele hectische periode aan het begin van 2020, naar een periode waarin de producties één voor één werden uitgesteld. Wij zullen niet de enige zijn geweest die dachten; ‘Shit daar gaan de opdrachten’.

Gelukkig kregen wij halverwege de maand mei de opdracht binnen van Ad Alliance om een commercial te produceren. De opdracht was om het nieuwe ‘ready-to-drink’ product Fresco van Licor43 te introduceren. Als team hebben we er enorm naar uitgekeken om weer aan de slag te mogen. Vanuit Fremantle is er een duidelijk productieprotocol opgesteld met regels waar iedereen zich aan moet houden. Het enige raadsel was nog; ‘Hoe gaat dat produceren dan in de tijd van Corona?’.

Eén van de geschetste scenes in de commercial is dat twee vriendinnen gezellig op een intiem dakterras genieten van het drankje. In eerste instantie ben je op zoek naar de ideale locatie die ook nog eens zoveel mogelijk voldoet aan het plaatje voor de scène. Maar in deze tijd is het eigenlijk nog veel belangrijker om een locatie te vinden waar het logistiek haalbaar is om 1.5 meter uit elkaar te kunnen werken.

Wij kwamen uit bij een groot dakterras van een restaurant bovenop een parkeergarage in Haarlem. Een toplocatie waar voldoende ruimte was om zowel dat ‘intieme’ setje te creëren als voldoende werkruimte voor de crew. De actrices op afstand laten zitten, was voor het script gelukkig geen probleem. Op een warme zomerse dag zit je als vriendinnen ten slotte ook niet bij elkaar op schoot.

Via crewleden, die in deze tijd al diverse draaidagen hadden meegemaakt, begrepen we snel dat we niet alleen voor de productie meer tijd nodig zouden hebben dan normaal. Ook voor de draaidag zelf. En dat hebben we geweten: art- en setdressers en styling moesten rekening houden met het bestellen van voldoende aankleding, en eventueel fysiek extra aankopen, voor het geval dat bestellingen niet op tijd aankomen. Ook was het een goede zet om departementen zoveel mogelijk afzonderlijk van elkaar te laten opbouwen, zodat niet iedereen tegelijk door elkaar hoefde te lopen. Je kunt je voorstellen dat dit veel tijd kost, maar het was van groot belang om de 1.5 meter afstand te kunnen waarborgen tijdens de draaidagen.

Een shoot kan erg hectisch zijn en daarom lastig voor crewleden om zich op de set aan de regels te houden. Jullie hebben vast de term al een paar keer voorbij horen komen op een draaidag, of hebben zelf al kennis gemaakt met de Social Distance Manager. Dit is de persoon op de set die crewleden attendeert op alle Covid-19 safety regels; 1.5 meter uit elkaar blijven, je handen regelmatig wassen, materiaal desinfecteren en meer. De crew was hier niet altijd even blij mee, maar voor ieders gezondheid hield iedereen zich aan de regels. Wat hierbij erg goed hielp, was het feit dat iedereen op de set een hesje droeg om elkaar continue eraan te herinneren voldoende afstand te houden. Naast de ruime locatie, de Social Distance Manager, de hesjes en zo nog een aantal andere maatregelen die we hadden getroffen, was het plaatsen van extra monitoren ook iets wat enorm hielp.

Na de draaidagen volgde de postproductie. Ook hierbij konden we niet onze standaard werkprocessen hanteren. Gelukkig zijn de middelen om vanuit huis te werken tegenwoordig enorm toereikend. Wij konden via Microsoft Teams met de editor meekijken en de klant zat vanuit huis paraat om de voice-over takes te beluisteren. Hierdoor hebben we alsnog een prachtig eindresultaat kunnen neerzetten.

Het Coronavirus heeft ervoor gezorgd dat er geen “normaal” meer is, maar dat neemt niet weg dat we geen mooie producties kunnen afleveren!

Nog benieuwd naar de case voor Licor43 Fresco? Deze bekijk je hier.